ru Русский
ru Русский

8. Доходный дом Багирова, гимназия им.Шавердовой Н.С.

Помещения в двухэтажном доходном доме, принадлежавшем купцу Багирову, сдавались внаём. Внизу располагался магазин общества «Граммофон», магазин игрушек. В 1903 г. на втором этаже дома разместилась гимназия Н.С. Шавердовой. Шавердова Н.С. в 1870 г. начала свою педагогическую работу в должности классной наставницы в Мариинской женской гимназии. В 1895 г. она обращается к попечителю Казанского учебного округа (куда относилась Астрахань) с просьбой разрешении открыть частную женскую гимназию. На что последовало разрешение и в 1895 г. школа была официально открыта.
В 1903 г. гимназия из частной была преобразована в гимназию с правами женских гимназий Министерства народного просвещения. Все ревизовавшие гимназию чины давали о ней самые благоприятные отзывы.
Средние женские учебные заведения имели свою специфику. Имели некоторые отличия и их учебно-воспитательные программы. Шавердова требовала от подчинённых ей преподавателей предупреждать поступки детей внимательным наблюдением; «в случаях же воздействия» не прибегать к наказаниям, а пользоваться добрым словом, пробуждая раскаяние, желание быть лучше. Но не только этим отличалась Шавердовская гимназия – в ней были также отменены и всякие награды учащимся за успехи и поведение, «как не достигающие прямой цели и вызывающие чувство тщеславия».


Bagirov’s Multi-Family Residential, gymnasium named after N.S. Shaverdova. 19th century. Architect- V.M. Ananyev. Residential building with administrative premises. 7, Sovetskaya Street/ 7, Chernyshevsky Street

The rooms in the two-storied multi-family residential owned by merchant Bagirov were leased. The first floor was occupied by the “Gramophone” society shop and a toy shop. In 1903 the second floor was occupied by the gymnasium of N.S. Shaverdova. In 1870 N.S. Shaverdova started teaching as a form mistress at the Mariinskaya gymnasium for women. In 1895 she appealed to Kazan school district curator (Astrakhan used to be a part of Kazan school district) seeking permission to open a private gymnasium for women. The permission was given and the school was officially opened in 1895.
In 1903 the gymnasium was transformed from a private gymnasium into a Ministry of Education gymnasium with woman gymnasium rights. All of the officials who conducted the audit gave most favourable reports about it. Secondary educational institutions for women had their own specific features. Their educational programs had some differences, too. Ms Shaverdova expected the teachers to admonish the children’s actions with close supervision; however, “in case of intervention” they shouldn’t turn to punishment but rather use words of encouragement to urge regret and a desire to be better. But it was not the only distinctive feature of Shaverdova’s gymnasium. All of the rewards for academic excellence and good behavior were eliminated as “not reaching the main goal and causing conceit”.